Followers

Belas Ihsan Anjing

tadi aku terbaca satu berita yang membuat kan aku rasa tersentuh.
mungkin korang pun ada baca.


seekor anjing memeluk bayi yang masih bertali pusat tersebut seperti anaknya sendiri.
boleh korang bayangkan macam mana keadaan itu?
memang kejadian tu bukan di Malaysia, tapi ia tetap menyentuh perasaan aku.

seekor binatang yang haram untuk kita sebagai seorang Islam untuk sentuh tapi mempunyai belas ihsan.
aku terfikir pada orang2 yang telah buang bayi dorang, x malu ke dengan binatang?
binatang pun ada belas kasihan, tapi orang yang buang bayi tu memang xde belas kasihan langsung.


aku pun xtaw kenapa sorang sanggup buang bayi tu, comel kot.
tiap kali aku tengok berita pasal buang bayi, mesti aku sedih.
apatah lagi bila bayi tu dibuang selepas dibunuh dengan kejam.
menitis air mata aku.

apalah dosa bayi tu.
memang dorang xde hati perut !
taw buat tapi xtaw nak jaga.

semua gambar diambil dari google.


11 comments:

-tikah- said...

sedih nya...
klu anjing pun mampu buat mcm tu...
manusia???

KorN said...

huhu.. sedih kan dunia sekarang... dorg ingt dengan buang bayi tu, boleh setel cenggitu je ke masalah?

Dakara said...

kalau baca pasal buang bayi je, hati mesti jadi sayu... :(

Bobo said...

kesian bayi kecil yang tak bersalah tak tahu apa2..

✿Lady Ainaa✿ said...

kita ni patut belajar dari binatang.. aishhh.. manusia skrg dah tak ada belas kasian.. pembunuhan berlaku merata2... ishhhh....

xavira said...

saya baik macam anjing, ehh tak2, saya baik dari anjing ^__^

Boni JLL3 said...

dah buat dosa, pastu menganiaya pulak insan yang tak berdosa. apalah mentaliti dorang ni?

Zul De Alexis said...

bintang pon ada rasa rasa ihsan terhadap hidupan lain...tapi manusia? hmm..

hyz said...

aku benci pada mereka yang buang2 bayi ni..

Adylia Qarissa said...

binatang pon ada perasaan..manusia nie ermm..buang anak merata - rata..

Sally Yatiey said...

Binatang pun ada perasaan. Manusia? heh.. :)